Ottobock Care i Ängelholm
Under 2025 byter Aktiv Ortopedteknik namn till Ottobock Care.
Vi tillverkar hjälpmedel till patienter som är i behov av proteser, ortoser, sitthjälpmedel, skor och inlägg. Vänligen kontakta receptionen för tidsbokning, antingen via mejl eller telefon.

Kontaktuppgifter
Öppettider
Måndag – onsdag 07:30–16:30
Torsdag 09:00–16:30
Fredag 7:30-16:30
Lunchstängt 12:00–12:45
Telefon
Telefontid:
Mån-Ons 8.00-15.30
Tors 9:15–15.30
Fre 8.00-14:00
Vid avvikande öppettider stänger telefonväxeln 30 minuter innan vi stänger.
E-post
Adress
Ängelholms Sjukhus
Landshövdingev 7E
262 52 Ängelholm
Se karta i Google Maps »
Kontaktpersoner
Avdelningschef Oskar Söderqvist
E-post »
Avvikande öppettider
ALLA röda dagar har vi stängt!
Om centret
Vår personal har möjlighet att erbjuda specialanpassade ortopedtekniska hjälpmedel efter behov. Vi har personal med lång erfarenhet och specialistkompetens för både barn och vuxna inom arm- och benproteser, ortoser och skor där vi samverkar med sjukhusets övriga personal.
Verksamheten startade 1908 på KVS i Vejbystrand. Vi har alltså varit verksamma i hundra år. Vi utprovar specialanpassade hjälpmedel allt från proteser, ortoser, till enkla epicondylitband. Vi är även verksamma i olika team kring patienten såsom diabetesteam, barnhabilitering, protesteam och rehab. Sedan 1997 är vi det enda ortopedtekniska företaget i Nordvästra Skåne som är kvalitetssäkrat enligt ISO 9000:2000 och ISO:13485 vilket är det medicintekniska direktivet inom EU. Vi arbetar även på en miljöcertifiering eligt ISO:14001. Ottobock Care i Ängelholm har funnits på sjukhuset i Ängelholm sedan 1988.
Vanliga frågor och svar
Konsultations avgift kostar 500 kr och därefter ytterligare kostnad beroende på vilket hjälpmedel du väljer.
Kostnad för inlägg inklusive konsultation är 2350 kr
Besöksavgift 200kr/besök, betalar du inte på plats skickas det en faktura och tillkommer en fakturaavgift på 50kr.
Egenavgifter för hjälpmedel:
Inlägg: 400kr/par, Skor vuxna: 700kr/par, Skor barn: 300kr/par, Ortoser: 300kr/st
Region Skåne skickar en faktura till dig på egenavgifterna och kan inte längre betalas hos oss.
När vi har registrerat en remiss hos oss kallar vi patienten. Kallelsen kommer på posten. Tycker du det dröjer, kan du ringa och höra om vi har mottagit den. Annars får du kontakta din förskrivande läkare igen.
Om läkaren inte skrivit någon giltighetstid så är remisser giltiga i 1 år från att läkaren skrivit remissen.
Ring oss eller mejla för tidsbokning.
Ditt hjälpmedel är personligt och ingenting vi kan använda till andra patienter. Behöver du inte ditt hjälpmedel längre kan du kassera det, eller lämna in det i receptionen hos valfri Ottobock Care mottagning för destruktion.
Ring eller mejla oss och meddela receptionen vad bekymret är. Handläggarna kan inte alltid lösa problemen över telefon, utan oftast behöver du boka en justeringstid. I de fall handläggarna ringer upp, lämnar receptionen ett meddelande till handläggaren och de återkommer när tid finns.
Vi använder oss av ett kösystem i vår telefoni där vi svarar på samtalen efterhand. Vissa dagar är det få som ringer medans andra dagar har vi många samtal. Viktigast för dig som ringer in är att inte lägga på luren och ringa igen, för då hamnar du längst bak i kön.
Vi finns på Ängelholm sjukhus. Gå in genom den nybyggda ingången och sväng vänster. Ni behöver inte anmäla er i receptionen på lasarettet, men ni behöver anmäla er ankomst till receptionen hos Ottobock Care. I anslutning till lasarettet finns ett parkeringshus.
Du kan kontakta Patientnämnden Skåne om du vill ha hjälp med att lämna synpunkter eller klaga på vården. Du kan även lämna synpunkter eller klagomål för en närstående. Patientnämnden Skåne tar emot synpunkter och klagomål på offentlig hälso- och sjukvård som drivs av Region Skåne, hälso- och sjukvård hos privata vårdgivare som har avtal med Region Skåne, kommunal hälso- och sjukvård samt viss tandvård.
Patientnämnden kan hjälpa dig att få svar på dina synpunkter eller klagomål och informera om dina rättigheter i vården. De inkomna synpunkterna och klagomålen sammanställs sedan och slutsatserna kan användas för att vården ska bli bättre.
Här hittar du mer information om hur du går till väga om du vill lämna ett klagomål:Om du inte är nöjd med vården - 1177
Avgifter och regelverk
Region Skåne har beslutat att utöver egenavgift på hjälpmedel skall även besöksavgift tas ut inom ortopedteknisk service från 1 mars 2022. Besöksavgiften är 200 kr per besök från det att du fyller 20 år och tills du fyller 85 år. Högkostnadskort gäller.
Om du kommer med remiss till oss och du fått hjälpmedlet subventionerat så ska det betalas en egenavgift som är 300 kr – 700 kr beroende på vilket hjälpmedel och antal som du fått.
Egenavgiften skickar Region Skåne en faktura på. Vid frågor gällande fakturorna får ni kontakta hjälpmedel 0770-11 11 00. När det gäller värmehjälpmedel så tar vi betalningen av egenavgiften hos oss.
Besöker du oss utan remiss: Konsultation 500 kr, inlägg finns det 2 alternativ beroende på material och kostnaden är 1600 kr eller 1850 kr per par.